تبلیغات
Health and Sport - فواید و خواص سبزیجات‌
Health and Sport
زندگی حرفه ای با تغذیه حرفه ای
دوشنبه 2 مرداد 1391

فواید و خواص سبزیجات‌

دوشنبه 2 مرداد 1391

نوع مطلب :سبزیجات، 
نویسنده :شرمان شکوهی

فواید و خواص سبزیجات‌


آن چیست كه در هر شكل، رنگ و اندازه‌ای می‌تواند از بروز چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری نماید؟
پاسخ این پرسش یك قرص رژیمی عجیب و غریب نیست. پاسخ آن چیزی نیست جز «سبزیجات»! این در حالی است كه نیمی از افراد جهان هیچ گونه سبزی، جز سیب‌زمینی، لوبیا و سالاد مصرف نمی‌كنند. در این قسمت دلایلی دال بر استفاده مكرر و دائمی از سبزیجات برایتان ذكر می‌كنیم.
سبزیجات از كالری پایینی برخوردار هستند. می‌توان گفت كه تقریبا در حدود یك‌سوم مردم دنیا از بیماری چاقی رنج می‌برند. به منظور كاهش وزن، فرد باید از غذاهایی با كالری پایین استفاده كرده و تحرك خود را نیز افزایش دهد. استفاده از سبزیجات در غذاهای اصلی و میان‌وعده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
چربی سبزیجات بسیار پایین بوده و همچنین فاقد كلسترول می‌باشند. مردم بیشتر به خوردن غذاهای چرب از خود تمایل زیادی نشان می‌دهند. رژیم غذایی چرب، ریسك ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع خاصی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، چربی‌هایی كه باعث ایجاد ناراحتی قلبی می‌شوند در سبزیجات در پایین‌ترین حد خود قرار دارند. بسیاری از خوراك‌های حیوانی مقادیر زیادی كلسترول در خود دارند. مصرف این گونه غذاها كلسترول موجود در خون را افزایش داده و موجب بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز می‌شوند. از آنجایی كه سبزیجات فاقد كلسترول می‌باشند، می‌توانند از بروز این بیماری كشنده در افراد جلوگیری كنند.
سبزیجات دارای میزان پایینی از سدیم هستند. سدیم در نمك و بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت می‌شود.
سدیم بیش از حد، باعث بروز فشارخون بالا در برخی افراد می‌شود. سبزیجات تازه، حاوی مقدار كمی سدیم هستند. به طور كلی سبزی‌های منجمد نسبت به انواع تازه خود، حاوی مقدار بیشتری سدیم هستند. این رقم در سبزیجات كنسروشده به بالاترین میزان خود می‌رسد.
سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. سبزی‌هایی با رنگ سبز پررنگ و نارنجی از بروز سرطان حنجره و ریه جلوگیری می‌كنند. این گونه سبزی‌ها دارای بتاكاروتن می‌باشند. این ماده رنگدانه‌ای است كه در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. غذاهایی كه حاوی این ماده هستند، براحتی می‌توانند از بدن در مقابل سرطان‌ها محافظت كنند. موادی از قبیل هویج، كدو مسمی، اسفناج، كرم بروكلی و كلم‌پیچ به وفور حاوی این ماده می‌باشند. همچنین بیشتر سبزیجات دارای ویتامین C نیز هستند و می‌توانند از بروز سرطان حنجره و معده نیز جلوگیری كنند. این سبزیجات عبارتند از فلفل، كلم بروكلی و گوجه‌فرنگی.
بسیاری از سبزیجات حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی از جمله آهن می‌باشند. آهن در خون‌سازی و تامین انرژی بدن نقش مهمی را ایفا می‌كند. استفاده ناكافی از آهن در رژیم غذایی روزمره باعث بروز كم‌خونی می‌شود. آهن در اسفناج، لوبیا، لوبیا قرمز، لوبیای چشم‌بلبلی، چغندر و انواع سیب‌زمینی‌ها یافت می‌شود. سبزی‌ها با رنگ سبز پررنگ مثل اسفناج، خردل، بروكلی و كلم، حاوی میزان بالایی كلسیم می‌باشند. كلسیم برای استحكام استخوان و دندان ضروری است و از بروز پوكی استخوان نیز جلوگیری می‌كند.
سبزیجات دارای مواد فیبردار هستند. فیبر قسمتی از گیاهان را تشكیل می‌دهد كه بدن انسان نمی‌تواند آن را هضم یا جذب كند. پیروی از رژیم غذایی كه حاوی مقدار زیادی فیبر باشد، خطر ابتلا به سرطان روده را تا حد بسیار زیادی كاهش می‌دهد. تمام سبزیجات منبع مناسبی از فیبر هستند.
بهترین راه مصرف فیبر از طریق غذاهای طبیعی است. باید توجه داشته باشید كه قرص‌ها و مكمل‌هایی كه وجود دارند هیچ‌گاه نمی‌توانند جای مواد طبیعی را بگیرند.
البته ناگفته نماند كه مصرف بیش از اندازه فیبر موجب عدم جذب آهن می‌شود.

نكاتی برای افزودن سبزی بیشتر به وعده‌های غذایی‌

- در میان‌وعده‌های خود می‌توانید از سبزی‌هایی استفاده كنید كه می‌توان به صورت خام نیز خورد مثل هویج، گل‌كلم و كلم بروكلی. به غذاهای همیشگی و روزمره خود سبزی اضافه كنید. با تن ماهی كلم بروكلی بخورید و اگر كباب میل می‌كنید، ‌كنار آن كمی اسفناج نیز مصرف كنید. بیشتر بكوشید سبزی‌ها را به صورت خام یا نیم‌پز استفاده كنید.
- اگر مشكل هاضمه دارید و مجبورید كه سبزی‌ها را بپزید، بكوشید آنها را با آب كم بپزید تا ویتامین آنها خارج نشود. مایكروفر و بخارپز كردن بهترین نوع طبخ سبزی است. آنها را برای مدت كوتاهی بپزید. گرمای بیش از حد، بسیاری از ویتامین‌ها را از میان می‌برد. در حین طبخ سبزی‌ها، حتما در ظرف را ببندید.
- از سرخ كردن سبزی‌ها در كره یا روغن بشدت بپرهیزید. زمان مصرف نیز بكوشید میزان كمی از چاشنی‌های با چربی بالا نظیر سس قرمز، مایونز، كره و مارگارین را با آنها استفاده كنید. سس سویا و سس كم‌چرب گوجه‌فرنگی جایگزین مناسبی برای سس‌های پرچرب هستند.




Foot Complaints
سه شنبه 17 مرداد 1396 05:12 ق.ظ
Hurrah! In the end I got a website from where I be able to in fact get
helpful facts regarding my study and knowledge.
What do you do for a sore Achilles tendon?
جمعه 13 مرداد 1396 02:47 ب.ظ
Helpful info. Lucky me I discovered your web site by chance, and I am surprised
why this accident did not came about in advance! I bookmarked it.
http://darren7lynn.hazblog.com
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 06:29 ق.ظ
You're so awesome! I do not believe I've truly read anything like that
before. So great to discover somebody with original thoughts on this subject matter.
Really.. many thanks for starting this up. This website is one thing that is needed on the internet,
someone with a little originality!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر